כמה מילים על החינוך הפרוגרסיבי

החינוך הפרוגרסיבי זוהי אידיאולוגיה מסוף המאה ה-19 אשר בראשיתה יצאה כנגד הטענה שבית הספר נועד אך ורק כהכנה ללימודים גבוהים ולשוק העבודה.

הגישה של החינוך הפרוגרסיבי הינה שהחינוך הינו מטרה בפני עצמה.

בחינוך הממלכתי הרגיל שכולנו מכירים, התלמיד הינו פאסיבי בעוד המורים הם האקטיבים, מובילים ומניעים את הלמידה.

החינוך הפרוגרסיבי תופס את הילד אקטיבי מעצם היותו, ורואה במערכת החינוך תפקיד חשוב לאפשר לו להיות אקטיבי, מוביל ומניע את הלמידה וההתפתחות שלו. הדרך לאפשר זאת היא ע"י יצירת סביבה שרואה אותו ואת צרכיו, מתאימה את עצמה אליו ומאפשרת למידה מגוונת ורב גילאית כך שכל תלמיד יוכל למצוא את עצמו בתוך מבנים וצורות שונות של למידה ולא בתוך קופסא אחת במידה אחת ש(כביכול) מתאימה לכולם.

בחינוך הפרוגרסיבי ניתנת לילד האפשרות לגבש את הזהות האישית שלו, להכיר את התכונות שלו, החוזקות והחולשות, לפגוש בכישורים ויחודיות שלו, להתנסות בדברים שלא חשב שיכול או נמנע עד כה. כל אלו מאפשרים לילד להכיר את עצמו, רצונותיו, נטיותיו וכישוריו וכך הוא גדל עם אישיות מגובשת, מנהיגות פנימית, סקרנות והתלהבות בלתי נגמרים.

הורים רבים חוששים שבדרך זו הילד יבחר לא ללמוד את המקצועות שהוא לא אוהב, אך נסיוננו מראה שההפך הוא הנכון-

כיוון שאנו רואים את הילד, מכירים אותו לעומק, יודעים מה הוא אוהב, מה הקשיים שלו ומה מניע אותו, אנו יכולים לרתום אותו להתנסות ולהיפתח לדברים שעד כה נמנע.

למעשה, יחד עם החונך, אנו מבררים למה הילד נמנע, איזה צורך לא קיבל מענה, מה חסר לו, ועובדים עם זה כדי ליצור מוטיבציה ולפתוח אותו לאפשרות החדשה. לצד זה, אנו מגבירים את תחושת המסוגלות והביטחון, נותנים מענה ריגשי וכך הילד מסכים לבחון את המחשבות שלו ש"הוא לא טוב בזה" או "לא אוהב את זה" וכו'.

בנוסף, צורת הלמידה המגוונת והיישומית, מאפשרת לילדים לגשת לכל תחום למידה מכיוון אחר, וכך- גם מקצועות שנחשבו משעממים וקשים, פתאום נהים משחקיים, מרגשים ופשוטים לפיצוח.

בימים אלו אנו מקיימים בקרים פתוחים ב-ZOOM, בהם ניתן לפגוש את המנהלת, לשמוע על צורת הלימוד, לקבל מידע על ההרשמה וכמובן לשאול כל שאלה שעדיין פתוחה. ההרשמה בטופס- לחצו כאן להרשמה

אולי יעניין אותך גם...