אין כמו סיפור קטן כדי להבין את תרומתה של ההתאמה האישית של הלמידה עבור הילדים…
הסיפור המתוק הזה, מנקודת מבטה של אמא, מתחיל בזעקה של ילד:
"די אמא, אני לא רוצה ללמוד את זה! אני פשוט לא מצליח!"
גדי שלי צעק את המשפט האחרון ואז התחיל לבכות.
הוא הכניס בכעס את כל הספרים והמחברות לתיק,
נשאר לי רק לחבק אותו
וכמעט שבכיתי יחד איתו.
בשבועת האחרונים
מאז שהתחילו ללמוד בכיתה של גדי גאומטריה
זה הפך לעניין בבית
גדי בכיתה ב',
תלמיד מתוק וחרוץ
משתדל לעמוד בכל המשימות,
רק מה?
בגאומטריה זה פשוט לא עובד.
כמה שאנחנו יושבים יחד,
אני מסבירה לו את התרגיל
ממחישה לו עם צורות
זה לא עובר…
גדי פשוט לא מבין.
התחושות שלו קשות
הוא מרגיש תחושת כישלון
מרגיש שהוא מאכזב אותי
והוא התחיל להיות דרוך סביב כל מפגש עם הגאומטריה…
ואני?
כאמא, מצאתי את עצמי מבינה את מה שהוא חווה-
כמה קשה להרגיש שכולם הבינו את ההסבר בכיתה ורק אני לא…
כמה קשה להרגיש שאני נשרך אחרי כולם,
כמה גבורה צריך
בשביל לשבת שוב מול המחברת הפתוחה
ולנסות לפתור
באמת לנסות
עד שהדמעות
שוב מתפרצות.
באותו ערב,
ירון החונך האישי של גדי הקדים אותי
הוא התקשר אחרי שגדי נרדם
ואמר שהוא רואה שקשה לגדי עם גאומטריה…
"אני רואה את זה גם בבית"
שיתפתי אותו "אבל לא מצליחה לעזור לו, הוא כבר ממש מתוסכל"
"תראי, חשבתי על רעיון" הוא הציע,
"אולי נרפה? נגיד לגדי שבשלב הזה לא ילמד גאומטריה אם זה קשה לו"
"מה?
למה שהוא לא ילמד?
אתה יודע כמה הגאומטריה חשובה?
ללימוד מתמטיקה?
לאוניברסיטה?
לחיים?"
יריתי בבת אחת את כל השאלות,
האמת שדי התפלאתי מהרעיון…..
קשה אז עוזבים?
למה לא להתאמץ עד שמצליחים?
ירון קטע את המחשבות שלי:
"במבט שלי,
ההבנה של גאומטריה דורשת בשלות מאוד מסוימת
יכול להיות שגדי עדיין לא הגיע אליה וזה בסדר,
לא כולם מתפתחים באותו הקצב.
בואי ניתן לו הפסקה מגאומטריה לשלושה חודשים,
נראה איך זה משפיע על גדי,
ובעוד שלושה חודשים נחשוב יחד איך ממשיכים.
גאומטריה הוא וודאי ידע,
רק שכרגע הוא בכיתה ב'
ואפשר לתת לו את המרחב ללמוד את זה
בשלב מאוחר יותר כשהוא יהיה בשל לזה".
"האמת שעם כל התסכול שזה גורם לו, נראה לי שזה הפתרון הכי הגיוני כרגע"
הודיתי לו והשיחה הסתיימה.
לא מאמינה שהסכמתי לזה.
—————
ברגע שגדי הפסיק ללמוד גאומטריה
הוא כמובן נרגע
ובמקביל, בשיעורי העשרה בביה"ס
גדי התחיל לפתח בעצמו את תחום הציור
גדי גילה שהוא פשוט אוהב לצייר.
גדי צייר וצייר
והציורים שלו הפכו להיות מרשימים יותר ויותר.
יום אחד,
גדי התעניין בציורי רובוטים
ופתח את היוטיוב כדי ללמוד איך מציירים
בהדרכה הוא נדרש להשתמש בסרגל ולשרטט צורות,
גדי שרטט ודווקא נהנה.
ירון החונך האישי של גדי
שם לב לציוריו המהונדסים
והציע לו ללמוד גאומטריה
גדי למד גאומטריה עם ירון
והדביק את הקצב של הכיתה בצורה מעוררת התפעלות
הוא למד תוך חודש וחצי את כל החומר בגאומטריה שהפסיד במשך שנת לימודים שלמה!
גדי היום בכיתה ה'
לומד בקצב של הכיתה
ואין לו בעיה ללמוד גאומטריה
הוא דווקא אוהב.