למה אנו עושים למידה רב גילאית ב"טבע הדברים"?

אחת השיחות בהפסקה שזכורות לי כילדה, היה כשהייתי בכיתה ג'.
"נכון אנחנו לא רוצות שמיטל תהיה חברה שלנו?" שאלה אותי בשקט מיכל, חברתי לכיתה.
"למה?" שאלתי סקרנית.
"כי מיטל הרבה יותר קטנה מאתנו, היא בכיתה ב' ואנחנו בכיתה ג'!"
כילדה בכיתה ג',
זו הייתה נשמעת לי סיבה הגיונית
למרות שאהבתי לשחק עם מיטל
היא ממש טובה במשחקי כדור, אפילו יותר ממני…

היום, כשאני חלק מהצוות ב'טבע הדברים',
אני רואה כיצד
המציאות החברתית יכולה להיראות שונה לגמרי.
משפטים כאלה כנראה לא יאמרו במסדרונות בית הספר….
ולמה?

כי בית הספר שלנו דוגל בלמידה רב גילית.
מה זה אומר?

שיטת לימוד רב גילית מאפשרת למידה רב תחומית בצורה מותאמת לאופי ההתפתחות של הילד מהבחינות השונות.
ישנם מקרים בהם ילד בן 9
מתאים בהתפתחותו הרגשית לילדים בני 8
ובהתפתחותו הקוגנטיבית כמו ילדים בני 10.

המקרה הזה מצוי לא פעם. בקונסטלציות שונות כמובן.

כשילד כזה ישב בשכבת כיתה ד'
הוא ירגיש פער מבחינה התפתחותית בינו לבין בני ובנות כיתתו
הפער הגדול עלול להשפיע על מצבו החברתי
ועל מצבו הרגשי
ובעיקר על הדימוי העצמי שלו. אותו הוא ייקח לכל חייו בהמשך.

לעומת זאת
כאשר נושיב את הילד
בכיתה רב גילית
מצבו האישי והחברתי
יהיה אחר לגמרי!

הילד ירגיש בנוח להתחבר עם ילדים קטנים ממנו,
ללא שום מבוכה או תחושת פער
ובמקביל,
הילד ירגיש בנוח לבטא את הבנתו וידיעותיו
והדבר אף יחזק אותו מבחינה חברתית.

אצלנו בבית הספר אין חתך גילי באופן גורף על פי שנתון לידה
אלא הכיתות בנויות במתכונת של צעירים ובוגרים,
כל ילד מכיר את כיתת האם שלו
ובהרבה מקצועות הילדים מתחלקים לקבוצות על פי הרמות והצרכים השונים
לכל אחד יש מקום ותחושת השייכות עוצמתית ומשמעותית.

כשחושבים על זה, חוץ מבית הספר,
אין שום מקום בחיינו שמחלק אותנו לקבוצות גיל.
במשפחה וודאי שאין חתך גילי, בצבא אין,
חשבת פעם מדוע בעבודה אין חתך גילי?

*בתמונה – החיבור הרב גילאי בטיול יומי בשדות. מרגש לחוות את הרגעים האלו

אולי יעניין אותך גם...