שאלות, תשובות והמלצות של הורים

איך כל העקרונות, הערכים והתוכניות מתממשים בפועל בחיי היום-יום?

יש לך שאלה שלא ענינו עליה?

נשמח להוסיף תשובות לשאלות שלכם, כתבו לנו או הצטרפו למפגש היכרות

בתי הספר הדמוקרטים שונים זה מזה והם ממוקמים על פני סקאלה רחבה. כל בית ספר יוצר את הזהות שלו בהתאם לצוות המוביל אותו, הקהילה השותפה לו והתלמידים.

ישנם כמה עקרונות שמתקיימים ברוב בתי הספר הדמוקרטים:

  1. למידה רב גילאית.
  2. אפשרות בחירה (היישום משתנה בהתאם לאופי בית הספר).
  3. חונכות אישית.
  4. מנגנון דמוקרטי עם 4 רשויות.

אופי בית החינוך עוצב וגובש באופן ייחודי, העקרונות המובילים אותנו ב"טבע הדברים" הם:

  1. למידה מותאמת – הלמידה מותאמת לקצב האישי של כל ילד וילדה, תוך טיפוח הסקרנות הטבעית והתייחסות חינוכית כוללנית לכל תחומי התפתחותו. תוכנית הלימודים משלבת מקצועות ליבה (כנדרש ע"י משרד החינוך) עם לימודי העשרה חווייתיים ומגוונים.
  2. רב גילאיות- למידה בכיתות אם שמורכבות מדואונים/ תלתונים ובנוסף, חלוקה לקבוצות ע"פ רמות לימוד, חוגי העשרה ובהתאם למרחבי הלימוד השונים.
  3. לומדים עצמאיים- אנו מקדמים למידה אוטונומית המעצימה עצמאות, אחריות וסקרנות.
  4. מצוינות תהליכית- תהליך מתמיד של תביעה עצמית לשיפור ונחישות להשגת המטרות,  תוך השקעת מאמץ מתמשך ואיכותי בגישה לא תחרותית.
  5. עבודה ולמידה שיתופית, צוותים.
  6. פרקטיקות ומיומנויות של המאה ה-21.

בלמידה רב גילאית מתקיימים מפגשי חניכה בוגר-צעיר. חונכות זו מאפשרת העצמה של שניהם, תחושת ערך ותרומה, חיבור ותשומת לב. במצב זה המחויבות של התלמידים גבוהה ויש ביניהם קשר מעמיק יותר. הם חשים שייכות ומעורבות מעצם שיתופי הפעולה המתקיימים ביניהם והלמידה משמעותית. כל אלו ממשיכים ומזינים את בית הספר כולו וביניהם גם המחנכים.

לא, בבית הספר אין מבחנים, שיעורי בית וציונים. יש מנגנוני משוב והערכה חלופיים.

בבניית תהליכי ההערכה בבית החינוך, הובילה אותנו ההבנה שחשוב לנו לא רק כמה התלמיד טוב בחשבון או גיאוגרפיה, אלא הכישורים שרכש כלומד וכאדם. חינוך רחב הרבה יותר מהקניית ידע.

אנחנו רוצים לראות ילדים עצמאיים – שיודעים לשאול שאלות טובות וגם יודעים לחפש דרך לענות עליהן. הכרחי בעינינו שהתלמידים יפתחו יכולת של התבוננות עצמית וילמדו להעריך את עצמם – והתעודה היא חלק מהתהליך הזה.

התלמידים מקבלים תעודות באמצע שנה ובסיום שנה.

הדגש בתעודות אלה הוא על המימד ההתפתחותי של התלמיד עם התייחסות רב-תחומית ככל האפשר. חשוב להדגיש, לא מדובר על הערכה הישגית, השוואתית או מספרית, אלא על הערכת התלמיד ביחס לעצמו, להתקדמותו ולאתגרים שעומדים לפניו בתחומים השונים.

התלמיד שותף לתהליכי ההערכה וכל תהליך הערכה נעשה בדיאלוג עמו ובשיתופו.

למורים חלק קריטי בתהליך- כל מורה כותב לכל תלמיד פיסקה אישית מהלב המבטאת את הערכתם על התקדמותו יחד עם נקודות לשיפור.

בניגוד לדעה הרווחת שבבית ספר דמוקרטי כל ילד עושה מה שמתחשק לו, הרי שאצלנו הילדים מחוייבים למערכת שעות שכוללת את מקצועות הליבה ומעבר לכך, אך יש להם השפעה מסויימת.
הלמידה היא ציר עיקרי סביבו מתנהל בית החינוך והיא מתקיימת בכיתה או בכל מסגרת אחרת שנבחרה ע"י המחנך/ת.
תלמיד אינו יכול לבחור שלא ללמוד או להיות בחצר בזמן שיעור.

הלימוד נעשה בשיטות חוויתיות ופורצות את מסגרת הכיתה, בכיתות רב גילאיות ובתוכניות חינוכיות ייחודיות, מותאמות ומאתגרות המתקיימות במרחבי למידה מגוונים, המזמנים למידה איכותית (כגון: גינה אקולוגית, מרחב זואולוגי, מרחבים ירוקים פתוחים, המהווים חלק אינטגרלי ממרחב הלמידה והצמיחה).

אנחנו מקדמים למידה אוטונומית המעצימה עצמאות, אחריות וסקרנות.

כן, העמותה מנהיגה מדיניות מלגות. להלן נוהל מלגות וטפסי בקשה – לחצו כאן

הורים ותלמידים משתפים: