רבות אנו מדברים על צורת למידה נהדרת הנהוגה בבית ספרנו, וכעת עם בוא הקורונה עלינו, זה הופך רלוונטי עוד יותר.

אז החלטנו להסביר מהו 'מודל כיתה הפוכה' ואיך הוא מיושם אצלנו, בפרט בימים אלו.

מודל כיתה הפוכה מתאים הן ללמידה פרונטלית בכיתה, הן למידה משולבת/ היברידית כאשר חלקה בכיתה וחלקה בבית והן בלמידה מלאה מרחוק.

כולם מכירים את ההתנהלות הרגילה בשיעור פרונטלי- מורה מול כיתה, מדבר במרבית זמן השיעור.

בכיתה הפוכה- התלמידים מקבלים נושא והכוונה (לפעמים רחבה, לפעמים ספציפית) והם לומדים את הנושא מראש, עוד לפני הגעתם לשיעור.

זה יכול להיות באמצעות סרטונים, מחקר קצר, עבודה קבוצתית, שמתבצעים קודם כל ע"י התלמידים עוד בטרם נלמד החומר ע"י איש צוות כלשהו.

התלמידים מגיעים לשיעור כשהם כבר למדו, חקרו, התנסו, חשבו והתקדמו.

כעת בכיתה נקיים דיון, נתרגל, נעמיק, נבצע עבודת צוות מורכבת יותר, ניצור פרויקטים רחבים או מורכבים ועוד.

בתצורת למידה זו, אנו מממשים כמה מן הערכים המובילים את בית החינוך כגון:

תלמידאות- ארגון החומרים והמשימות, ניהול זמן בתבונה ואחריות, ושמירה על סדר יום ותהליכים, גם אם הלמידה מתבצעת במרחבים שונים.

לומד עצמאי- נוכח, מציב יעדים, מתכנן ומנהל את זמן הלמידה ומנצל אותו באופן יעיל בהתאם ליעדיו. מבצע תהליכי בקרה עצמית, עמידה באתגרים, פועל מתוך הנעה פנימית, נקיטת יוזמה והתמדה מתוך תחושת מסוגלות ואחריות.

מצוינות תהליכית- אקטיביות של הלומד, נחישות להשגת המטרות שהציב לעצמו יחד עם החונך, השקעת מאמץ מתמשך ואיכותי מתוך רצון להשתפר ולהתקדם. הלמידה מבוצעת בקצב האישי ובהתאם לסגנון הלמידה האישי והמסוגלות של הלומד.

בתקופת הלמידה הנוכחית, כשהקורונה מאתגרת את כולנו, מודל זה מסייע לנו להמשיך ולקדם את התלמידים, לצייד אותם במיומנויות קריטיות לחיים ולהכין אותם לאתגרי המאה ה-21.

*התמונה מלפני תקופה הקורונה